14 stylów jogi dla początkujących

Coś dla ciała

Jeśli tak jak ja czujesz się zdezorientowany i zagubiony w gąszczu różnych technik i typów jogi to zestawienie powinno pomóc Ci się odnaleźć na początku drogi i w wyborze własnego stylu. Jest w czym wybierać, dlatego nie przejmuj się zupełnie tym, że jeszcze nie zdajesz sobie nawet sprawy z tego, jak duży jest wybór!

Swoje poszukiwania podsumuję w liście 14 najpopularniejszych praktykowanych dziś stylów jogi. Mam nadzieję, że choć trochę ułatwię Ci w ten sposób odnalezienie własnej ścieżki.

ANUSARA

jest często określana Iyengarem (purytańska formą jogi) z poczuciem humoru. Stworzona przez Johna Frienda (z ang. Jan Przyjaciel) o niezwykle trafnym nazwisku, Anusara jest jogą pełną akceptacji płynącej z głębi serca. Zamiast żmudnej walki z szablonowym ustawieniem się do asan, studenci prowadzeni są ścieżka, która ma im pozwolić wyrazić siebie w najpełniejszej formie przez cały proces praktyki.

ASHTANGA

to sześć ustalonych i wyczerpujących sekwencji pozycji – pierwsza seria, druga seria, trzecia seria i tak dalej – praktykowane stopniowo wraz z postępującym rozwojem studenta. Ashtangowcy poruszają się szybko, płynąć z jednej pozycji do drugiej, wraz z wdechem i wydechem. Każda seria pozycji połączonych ze sobą sekwencją oddechów nazywana jest vinyasą.

BIKRAM

joga to prawdopodobnie moja ulubiona. Jestem typem dziewczyny, która lubi gorąca jogę i Bikram daje mi właśnie to uczucie, jakby pozycje były wykonywane w saunie 😉 temperatura podkręcona do 105 stopni Celsjusza oraz 40% wilgotności powietrza, to warunki w których są prowadzone typowe zajęcia Bikram. Jeżeli w nazwie spotkacie słowo „Bikram” (od twórcy, Bikrama Choudhury) możecie się spodziewać serii 26 pozycji powtórzonych dwukrotnie.

HATHA

Z definicji Hatha jest fizyczną praktyką jogi, która na dobrą sprawę obejmuje całą jogę jaką znajdziesz na ziemi. Jedna z sześciu głównych gałęzi jogi, „hatha” dotyka niemal wszystkich typów współczesnej jogi. Innymi słowy – hatha to lody śmietankowe, gdy ashtanga i bikram to ich bakalie. Dzisiaj, zajęcia określane jako hatha to zazwyczaj podstawowe i klasyczne podejście do ćwiczeń oddechowych i pozycji.

IYENGAR

to purytańska forma jogi nazwana po jej założycielu B.K.S.Iyengarze. Dodatki takie jak bloczki, taśmy, pasy są używane, aby jeszcze dokładniej wejść w pozycje i przejść do „meblarskiej jogi” (jak jest czasem nazywana przez długie i nieruchome pozostawanie w pozycjach). Odpowiednia dla wszystkich typów i umiejętności, joga Iyengara jest przede wszystkim spokojnym, precyzyjnym i niespiesznym przechodzeniem przez sekwencje asan. Tylko nie myślcie, że to oznacza, że jest łatwo.

JIVAMUKTI

to fizyczna, pozwalająca przekroczyć własne granice praktyka, która łączy w sobie elementy tradycyjnego, duchowego podejścia i dydaktyczny przekaz przystosowany do zachodnich studentów. Możesz spodziewać się wątku przewodniego każdych zajęć, śpiewania sanskryckich mantr i odwołań do starożytnych tekstów. Stworzona przez Sharon Ganno i Davida Life’a w 1984 roku w NYC, jivamukti nazywane jest również „wyzwoleniem za życia”

KRIPALU

to składająca się z trzech elementów praktyka, skupiająca się na doświadczeniu głębokiego połączenia z własnym ciałem. Rozpoczyna się zawsze od zrozumienia w jaki sposób działa ludzkie ciało w różnych asanach po to by znaleźć harmonię i spokój podtrzymując je przez dłuższy czas i medytując. W ten sposób, poddając się spontanicznemu uczuciu płynięcia, pozwalasz swojemu ciału zostać Twoim własnym nauczycielem.

KUNDALINI

joga charakteryzuje się szybkimi, dynamicznymi zmianami pozycji. Płynność wykonywanych ruchów jest bardzo istotna ze względu na wpływ, jaki ma na budzenie się energii kundalini. Przedstawiana jest jako zwinięty wąż u podstawy kręgosłupa, w okolicy pierwszej czakry. Głównym celem tego stylu jogi jest uwolnienie jej i pozwolenie na swobodny przepływ w ciele.

JOGA PRENATALNA

jest zbiorem asan starannie wybranych dla spodziewających się dziecka kobiet na każdym etapie ciąży, również tych, które po ciąży chciałby wrócić do swojej poprzedniej formy. Jeśli utrzymasz swoje mięśnie silne podczas tego okresu, możesz spodziewać się, że zatrzymają wigor i Twoja energia powróci jak dawniej.

JOGA ODPOCZYNKU

Mniej pracy, a więcej relaksacji. Na każdą z czterech lub pięciu pozycji (które często są modyfikacjami standardowych asan) przeznacza się około 20 minut używając do tego kocy, wałków oraz łagodzących poduszek na oczy o zapachu lawendy – które pozwolą Ci zanurzyć się w głębokiej relaksacji. Możesz spodziewać się również psychicznego oczyszczenia: Twój umysł zazna odprężenia i poczujesz się jak nowy. Ten rodzaj jogi można by porównać do leżakowania dla dorosłych, chociaż odradzam zasypianie.

SIVANANDA

to rodzaj niespiesznej praktyki jogi, która skupia się na 12 podstawowych asanach albo ich wariacjach wspartych przez powitania słońca i savasany. System opiera się na pięcioczłonowy filozofii, której filarami są: Prawidłowy oddech, relaksacja, dieta, ćwiczenia i pozytywne myślenie. Wszystkie razem są niezbędne do prowadzenia prawidłowego, zdrowego życia jogina.

VINIJOGA

to w znacznym stopniu zindywidualizowana praktyka, dzięki której jogowie dostosowują asany do swoich własnych potrzeb i możliwości. Vini oznacza zróżnicowanie, adaptacje i prawidłowe zastosowanie. Zamiast skupiać się na budowaniu siły i gibkości, vinijoga kieruje się zasadami proprioceptywnego uelastyczniania mięśniowo-nerwowego. W skrócie oznacza to rozgrzewanie i spinanie mięśni przed ich rozciąganiem, co zmniejsza ryzyko kontuzji.

VINYASA/POWER

Ten aktywny i atletyczny typ jogi to przystosowana w latach 80’ na potrzeby zbzikowanych na punkcie fitnessu ludzi zachodu ashtanga. Po latach nauki u Pattabhi Jois, Beryl Bender Birch i Bryan Kenst zostali pionierami tej uzachodnionej ashtangi, odpowiednio na wschodnim i zachodnim wybrzeżu USA. Joga dynamiczna nie zawsze zachowuje ustalony porządek pozycji w sekwencji jak dzieje się to w ashtandze, wszystko zależy od nauczyciela. Zajęcia na siłowni kryjące się pod nazwami „vinyasa” albo „flow” mogą znacznie się od siebie różnić, choć generalnie ich założenia powinny wychodzić od ashtangi.

YIN

to pełna spokoju i medytacji praktyka jogi, nazywana również jogą taoistów. Yin skupia się na wydłużaniu połączeń między komórkami i stworzona została by uzupełnić joge yang – która kształtuje nasz mięśnie tak jak anusara, ashtanga, iyengar itp. Większość pozycji jest biernych, co oznacza, że musisz rozluźnić mięśnie i pozwolić grawitacji pracować. A zajmuje jej to czasem dużo czasu, dlatego będziesz miał też okazję ćwiczyć cierpliwość.

**

Moja lista nie uwzględnia jogi tantrycznej. To styl który pozwala na poszerzenie i pogłębienie relacji między dwojgiem ludzi, tworząc silne, wielowymiarowe, duchowe połączenia między nimi.

Autor tekstu: Zoya Zoryan


Freedom

Freedom

Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne FREEDOM to organizacja pozarządowa działająca od 2006r. której głównym celem jest jest ochrona Ziemi, z zachowaniem i odtworzeniem naturalnego środowiska życia roślin i zwierząt jak również działalność kulturalno–artystyczna. Więcej informacji na temat FREEDOMu znajdziesz na www.sfreedom.org
Freedom